Borsteldruk programma
In de klas is Mike erg onrustig. Hij wiebelt op zijn stoel, staat op en gaat weer zitten, loopt een rondje en gaat dan aan het werk. Wanneer hij even aan het werk is, begint zijn voet opeens met wiebelen. Al snel hierna wordt het hele lichaam van Mike onrustig. Mike duwt zijn lichaam tegen de tafel en staat uiteindelijk op. ‘Sorry juf, ik kan er echt niks aan doen.’ Zegt Mike vaak. Elk geluid in de klas valt Mike op. De deur gaat open en hij kijkt wie er binnenkomt. Over de speelplaats loopt een jongetje, Mike kijkt en wilt weten wie dit is. Alles valt Mike op. De juffrouw vind Mike vaak vervelend. Ze zegt tegen mama; ‘Mike is zo onrustig, het is net alsof hij niet op wilt letten!’. Mama vind het vervelend dat ze dit hoort en spreekt Mike hier dan ook op aan tijdens het avondeten. Mike zit hierbij niet stil op zijn stoel. Mama zegt; ‘Ja Mike, zit nou toch eens stil. Probeer dit toch ook eens in de klas te doen!’. Mike wordt hier verdrietig van want hij doet echt zo zijn best, maar niemand begrijpt hem.

Mike heeft het erg lastig in de klas. De juffrouw vindt hem vervelend omdat hij de hele tijd aan het bewegen is. Is dit omdat Mike vervelend wilt doen? Of kan Mike er echt niks aan doen?

Kinderen kunnen veel last hebben van de prikkels om hun heen. Dit heeft te maken met de prikkeldrempel die bij iedereen verschillend is. De een hoort alles en de ander kan zich van alles afsluiten. Mike hoort alles. Dit zorgt ervoor dat hij veel bezig is met de geluiden om hem heen en zich eigenlijk niet goed kan concentreren op zijn werk. Veel kinderen gebruiken dan een andere prikkel om dit te compenseren. In het geval van Mike gaat hij wiebelen, lopen etc.

Om een kind meer rust te geven in het eigen lijf, is het borsteldruk programma ontwikkeld. Dit is een programma waarbij het gehele lichaam (afgezien van de buik, borst, oksels, liezen en buik) geborsteld wordt met een speciale borstel. De borstel zorgt ervoor dat de prikkels in het lichaam als het ware een nieuw plekje gaan zoeken. Zo kan Mike zich beter concentreren op zijn werk, in plaats van op alle prikkels in zijn eigen lijf en om hem heen. Bij het borsteldruk programma hoort, naast het borstelen, nog een onderdeel namelijk de gewrichtsdruk. Op een gewricht wordt dan een redelijk stevige en ritmische druk gegeven. Deze druk zorgt voor een prikkel in de gewrichten welke dan ook een nieuw plekje gaat zoeken.

De ergotherapeut kan onderzoek doen in hoeverre het kind belemmerd wordt door deze prikkels en wat dit voor het handelen van het kind inhoudt. Op deze manier kan de keuze gemaakt worden om het borsteldruk programma toe te passen.