Aan/uitkleden
Dean is net 6 jaar oud en gaat naar groep 2 van de basisschool. Om kwart over acht moeten ze thuis vertrekken, zo zijn ze net op tijd op school. Zijn zus Anne gaat ook altijd mee. De moeder van Dean legt de kleren iedere ochtend klaar op zijn bed, zodat hij deze zelf aan kan doen. Echter komt hij iedere ochtend naar beneden met iets verkeerd om aan of is hij iets vergeten. Vandaag had hij zijn sokken vergeten en zijn hemd niet dichtgeknoopt. Gisteren had hij zijn t-shirt verkeerd om aan en had hij zijn schoenen niet dicht gemaakt. Het lukt nooit helemaal goed denkt Dean..!

Het aan- en uitkleden omvat veel meer handelingen dan dat normaal gedacht wordt. Voor de meeste mensen is aan- en uitkleden de meest normale taak in de wereld. Echter is het voor kinderen zoals Dean een hele moeilijke taak die dagelijks terug komt.

Binnen het aan- uitkleden zijn er veel verschillende dingen die moeilijk zijn of verkeerd kunnen gaan en voor problemen kunnen zorgen. Een van deze dingen kan het planmatig handelen zijn. De moeder van Dean legt alle spullen klaar op het bed en verwacht dan dat Dean nu zelfstandig deze aan kan doen. Echter vind Dean het moeilijk om een plan te maken hoe hij dit moet gaan doen. Wat moet hij nu als eerste aandoen en wat daarna? En hoe weet hij nu hoe om hij iets aan moet doen. En, wat als hij ergens fout gaat, hoe lost hij dit dan op? Daarnaast kunnen grote/kleine knoopjes van een hemd of blouse of de rits van een broek/jas lastig zijn.

Bij de ergotherapie wordt er gekeken waar het in het aan/uitkleden precies fout gaat, en of dit te maken heeft met het planmatig handelen of de motoriek. Vanuit hier kan een behandelplan opgesteld worden om het aan/uitkleden voor zowel het kind als de ouders makkelijker te laten verlopen.