Hulpvraag
Als ergotherapeuten werken wij praktisch en hulpvraag gericht. Samen met u formuleren wij de hulpvraag rondom de zorgen van het kind, welke altijd betrekking hebben op het dagelijks handelen. U kunt hierbij denken aan problemen rondom: schrijven, (voor-) schoolse vaardigheden, ADL-vaardigheden als sluitingen hanteren, concentratie, planmatig handelen, werkhouding en prikkelverwerking.
Als het even niet lukt…
gewoon een simpele vraag als veters strikken, daar helpen wij graag bij als u dit thuis niet aangeleerd krijgt, evenals het openen en dichtmaken van knoopjes. Maar wat als ook de schoolvaardigheden als knippen plakken, scheuren en kleuren niet lukken. Dan kijken wij graag mee waar het kind vastloopt om het vervolgens te helpen, waarbij de ouder een belangrijke rol heeft om thuis verder te gaan waar behandeling niet kan.
Ook meer complexe vragen rondom prikkelverwerkingsproblemen thuis of in de omgeving zijn bij ons op de juiste plek. Kinderen die letterlijk overlopen van te veel prikkels en opstandig worden, of kinderen die juist prikkels te weinig krijgen en hier actief naar opzoek gaan of juist wegdromen.
Daar kunnen weer vele hulpvragen aan gekoppeld worden, zoals problemen in de concentratie, het niet tot handelen komen, storend gedrag, onrust of juist afwezig zijn. Iedereen binnen ons team heeft de opleiding voor Sensorische Informatieverwerking binnen “Anders Kijken naar Kinderen” gevolgd en meerdere specialisaties.
Waar komt de hulpvraag vandaan?
Vaak staat een hulpvraag niet op zichzelf en zijn er meer oorzaken voor de problemen die de vraag met zich meebrengt. In het oudergesprek en de onderzoeksfase gaan we samen met het kind en zijn omgeving de puzzel rondom het kind in kaart brengen om vandaaruit het behandelplan vorm te geven.