Ergotherapie

Motorische onhandigheid (DCD)

DCD is een coördinatie- ontwikkelingsstoornis. Kinderen met DCD hebben een achterstand in de ontwikkeling van motorische vaardigheden en moeite met het coördineren van de bewegingen, waardoor ze alledaagse taken minder makkelijk uit kunnen voeren dan leeftijdsgenoten. Kinderen met DCD worden vaak als “onhandig” omschreven.

Aanmelden Vergoeding

Kenmerken van de diagnose:

DCD – Developmental Coordination Disorder

Voor kinderen met DCD is het moeilijker om motorische vaardigheden aan te leren en te automatiseren. Een kind met DCD heeft problemen met zijn praxis: het maken van een motorisch plan. Allerlei taken op school en thuis kunnen daardoor lastig zijn voor een kind met DCD.

Denk bijvoorbeeld maar aan:

  • Aankleden (juiste volgorde, knopen, ritsen, veters)
  • Eten (brood smeren en snijden, drinken zonder knoeien of beker omgooien)
  • School- of gymtas inpakken
  • Zichzelf wassen en afdrogen, tandenpoetsen
  • Op tijd de deur uit gaan naar school
  • Het organiseren van het huiswerk of het opruimen van tafel of speelgoed
  • Schrijven (leesbaar schrijven, tussen de lijnen blijven, het tempo van de klas bijhouden)
  • Rekenen (cijfers leesbaar schrijven, ordenen van de getallen, gebruiken van een liniaal)
  • Knutselen (figuren natekenen of omtrekken, op de lijn knippen, volgorde van handelen)
  • Gymmen (balspelen, klimmen, maar ook het omkleden voor en na de les)
  • Agenda bijhouden (overzicht houden, samenvatten van de opdracht, invullen bij de juiste dag)

Dit kan veel frustraties opleveren bij ouders, leerkrachten maar ook bij het kind. Voor het kind met DCD is het frustrerend om altijd meer tijd en energie te moeten steken in de dagelijkse dingen en te ervaren dat andere kinderen taken beter kunnen of sneller leren. Dit kan leiden tot een gevoel van falen en de frustratie zal thuis vaak geuit worden, op de plek waar het kind het meest vertrouwd en veilig is.

Een ergotherapeut kan een kind zoals Joost ondersteunen door Joost aan te leren hoe hij bepaalde handelingen zo goed mogelijk kan uitvoeren. Dit kan zijn bij de activiteit schrijven, maar ook bijvoorbeeld bij het leren strikken van veters. Verder kan een ergotherapeut Joost helpen door te kijken hoe hij meer zelfstandig dingen kan doen. Dit kan gaan over dingen op school, maar ook thuis. Een ergotherapeut helpt handelingen structureren en een motorisch plan te maken hoe hij dit het allerbeste kan aanpakken. Stapje voor stapje wordt bekeken wat hij binnen de activiteit anders kan aanpakken zodat het makkelijker verloopt.

Help kinderen met DCD helpen bij het uitvoeren van dagelijkse taken met filmpjes – Balans

Aanmelden Vergoeding ❮ Terug naar overzicht
Voorbeeld case

Joost 8 jaar

Joost is 8 jaar oud en heeft DCD. Toen Joost heel klein was, leerde hij minder snel kruipen, rechtop staan en stappen in vergelijking met zijn oudere zus. In het ziekenhuis is hij erachter gekomen dat hij DCD heeft. Op school heeft Joost, samen met de juffrouw uitgelegd wat DCD is en waarom dat hij niet altijd meedoet met de gymles of soms iets trager is dan de andere kinderen bijvoorbeeld bij het schrijven. Ook heeft hij uitgelegd dat fietsen moeilijk was om te leren en dat knoeien tijdens het eten nog steeds gebeurd. Gelukkig gaven de andere kinderen aan dat ze dit niet erg vonden en hem wilden helpen! Thuis merkt Joost dat hij dingen anders doet dan zijn oudere zus. Zo heeft Joost zelf een manier gevonden hoe hij de trap op kan lopen. Hij heeft bij veel dingen nog hulp nodig die zijn moeder hem dan geeft. 

contact

Vragen? stuur ons gerust een bericht

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Stuur ons dan gerust een email of neem contact op via het formulier.

info@ergotherapiedeoplossing.nl 0413 712 012
Aanmelden? Zo gebeurt!

Uw kind aanmelden voor ergotherapie?

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×