Ergotherapie

Adviezen aan school

Welke hulpvraag het kind ook heeft, er kan veel behaald worden wanneer er thuis en op school aan gewerkt wordt. Op school is het kind gedurende de hele week. De ergotherapeut geeft dan ook regelmatig adviezen voor het kind aan school om een beter resultaat te behalen bij de hulpvraag.

Aanmelden Vergoeding

Kenmerken van de diagnose:

Adviseren aan school

Wanneer op school en binnen de ergotherapie op dezelfde manier gewerkt wordt, is er voor het kind eenduidigheid en wordt het bereiken van de doelen makkelijker.

Wanneer de ergotherapie behandeling gestart wordt, wordt er altijd aan de ouders gevraagd of er contact opgenomen mag worden met school om hier ook de ervaringen en probleemsituaties te horen. Deze informatie wordt meegenomen bij het in kaart brengen van het kind. Nadat er een behandelplan is vormgegeven samen met ouders wordt hier een verslag van geschreven. De ergotherapeut adviseert ouders altijd om het verslag te delen met school zodat zij weten waar we mee aan de slag gaan. 

Wanneer de leerkrachten vragen hebben over het verslag, of extra ondersteuning welkom vinden, kan de ergotherapeut ook adviezen aan school gaan geven hoe ze het kind het beste kunnen benaderen/helpen/ondersteunen. De ergotherapeut staat hiervoor open en gaat graag met school en ouders op zoek naar passende adviezen en tips om het kind te helpen in de klas. De ergotherapeut kan dit telefonisch doen of er kan een afspraak gemaakt worden met alle betrokken partijen op school.

De communicatie tussen de ergotherapeut en school kan direct zijn maar vaak worden ook de ouders hierin betrokken. Het is voor de resultaten binnen de ergotherapie belangrijk dat ouders een betrokken rol hebben en weten wat er gebeurd. De ergotherapeut bespreekt adviezen vaak met ouders en vraagt of ouders dit met school kunnen bespreken en gaan inzetten. Een aanvullend gesprek is altijd mogelijk. 

Aanmelden Vergoeding ❮ Terug naar overzicht
Voorbeeld case

Iris - 9 jaar

Iris heeft sinds kort ergotherapie. Ze heeft veel moeite in het planmatig handelen, voornamelijk op school. Bij de ergotherapie heeft ze kennis gemaakt met de beren methode van Meichenbaum. Deze beren helpen haar om een plannetje te maken bij verschillende activiteiten. Ze zijn nu druk aan het oefenen om de beren voor bijna alles te gebruiken. Ook thuis geven papa en mama haar taakjes waarbij ze de beren kan gebruiken. Het aankleden gaat hierdoor al een stuk beter. Hopelijk kan mama met school praten en mag ze deze beren ook op school gebruiken.

Iris heeft daarnaast ook veel moeite met haar concentratie in de klas. School heeft dit aangegeven en wil graag een gesprekje plannen om te kijken hoe ze Iris hierin kunnen ondersteunen. De ergotherapeut heeft in kaart gebracht waarom Iris moeite heeft met haar concentratie. De ergotherapeut bespreekt in het gesprek op school adviezen die Iris helpen bij haar concentratie en legt daarnaast uit dat ze in de praktijk gebruik maken van het motor meter programma. Hij laat zien hoe ze dit doen en bespreekt hoe dit in de klas gebruikt kan worden. Als Iris de volgende dag op school komt ziet ze de motor hangen en roept enthousiast; 'hee, die ken ik, daar oefen ik mee bij de ergotherapeut!'

contact

Vragen? stuur ons gerust een bericht

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Stuur ons dan gerust een email of neem contact op via het formulier.

info@ergotherapiedeoplossing.nl 0413 712 012
Aanmelden? Zo gebeurt!

Uw kind aanmelden voor ergotherapie?

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×