Ergotherapie

Planmatig handelen

Planmatig handelen houdt in dat je volgens een plan een activiteit/handeling uit kan voeren. Dit kan zijn bij een bekende activiteit, maar ook bij een nieuwe activiteit.

Aanmelden Vergoeding

Kenmerken van de diagnose:

Concentratie problemen

Snel afgeleid door de omgeving

Praxis problemen

Weet niet hoe, waar te beginnen en voort te zetten

4 Beertjes Methode van Meichenbaum

Om kinderen te ondersteunen in het planmatig handelen worden vaak de 4 Beertjes Methode van Meichenbaum gebruikt. Dit is een stop, denk, doe methode met 4 Beertjes van Meichenbaum  die de kinderen helpen een activiteit uit te voeren.
De eerste beer zegt; ‘Wat moet ik doen?’. Dit is de activiteit die het kind gaat uitvoeren.
De tweede beer zegt; ‘Hoe ga ik het doen?’. Bij de tweede beer wordt het plan gemaakt. Hier zal het kind eerst hulp bij nodig hebben, waarna het uiteindelijk zelf een plan kan gaan maken.
De derde beer zegt; ‘Ik doe mijn werk’. Hierbij voert het kind de activiteit, volgens het gemaakte plan bij beer 2, uit.
Als laatste zegt de vierde beer; ‘Ik kijk mijn werk na. Wat vind ik ervan?’. Hierbij wordt de activiteit gecontroleerd op bijvoorbeeld foutjes, maar ook op de dingen die juist al heel erg goed gingen.
Op deze manier wordt het plan maken makkelijker en leuker, waardoor een kind meer doelgericht leert en gaat handelen!

 

 

Aanmelden Vergoeding ❮ Terug naar overzicht
Voorbeeld case

Isa - 8 jaar

Isa is een 8 jarig meisje in groep 4. Thuis en op school moet ze allemaal verschillende taken doen. Deze willen niet goed lukken, doordat ze niet zo goed weet waar ze moet beginnen en hoe ze de taken moet doen. Naar school gaan vind ze nog steeds erg leuk, maar het wordt wel steeds een beetje lastiger. Thuis kan haar broertje van 6 enkele dingen wel al zelf en dit vindt Isa erg vervelend.
Als ze op school moet gaan beginnen aan een knutselwerkje, dan krijgen ze eerst uitleg van de juf. Isa luistert hier goed naar, zodat ze daarna weer wat ze moet doen. Maar als ze dan mag starten weet ze niet meer waar ze moet gaan beginnen. De juffrouw moppert dat Isa niet goed opgelet heeft. Isa doet erg haar best, maar het lukt haar niet om te starten met de taak. Wanneer de juffrouw hierbij helpt en aangeeft wat Isa precies moet maken dan lukt het al beter, want dan kan Isa het plan van de juffrouw volgen.

contact

Vragen? stuur ons gerust een bericht

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Stuur ons dan gerust een email of neem contact op via het formulier.

info@ergotherapiedeoplossing.nl 0413 712 012
Aanmelden? Zo gebeurt!

Uw kind aanmelden voor ergotherapie?

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×