Ergotherapie

Werkaanpak en werkhouding

Een kind kan moeite hebben met het uitvoeren van taken zowel thuis als op school. Wanneer een kind een taak moet uitvoeren, weten ze niet waar ze moet beginnen en wat ze allemaal moet doen bij deze taak. Als ze wel een begin weet, kan dit vaak anders zijn dat wat de leerkracht bij andere kinderen ziet. Thuis komt een kind in de ochtend bijvoorbeeld niet tot actie om klaar te zijn voor school, zoals aankleden, tas inpakken. Het kind heeft steeds sturing nodig om aan de slag te gaan, of verder te kunnen met de activiteit.

Aanmelden Vergoeding

Kenmerken van de diagnose:

Praxisproblemen

Weet niet hoe en waar te beginnen.

Concentratie problemen

Snel afgeleid door de omgeving

Werkaanpak

Problemen in de werkhouding van kinderen kan in een klas voor problemen zorgen. Dit kan het gedrag zijn wat een kind richting leerkracht of andere klasgenoten toont, maar ook het gedrag van het niet kunnen oplossen van een probleem in een taak. Je ziet bij kinderen vaak frustratie en onrust, wat zich uit in boosheid of ontwijkend gedrag.

Dit heeft te maken met de werkaanpak en mogelijk ook de werkhouding. De werkaanpak is de manier hoe je dingen aanpakt, waaronder ook het beginnen van een taak en het eindigen van een taak valt. De werkhouding is het gedrag wat het kind vertoond naar aanleiding of richting een activiteit. Veel kinderen in de leeftijd van 8 jaar hebben moeite met hun werkaanpak. Op veel scholen wordt er gewerkt met dag- of weektaken die afgemaakt moeten worden. De manier waarop ze dit doen of op welke dag ze wat willen doen mogen ze zelf weten. Hierin kunnen kinderen vastlopen, doordat ze niet weten waar ze moeten beginnen en voor veel taken geen plan hebben.

Een ergotherapeut kan een kind helpen om de juiste, best passende aanpak te vinden. Een kind kan hierdoor handvaten krijgen hoe het plan gemaakt moet worden. Er kunnen verschillende methode ingezet worden om het kind bewust te maken van het plan. De ergotherapeut zal, in samenwerking met thuis en school, de werkhouding en -aanpak van het kind verbeteren.Voor de werkaanpak maken we veelal gebruik van de stappen van de 4 Beertjes Methode van Meichenbaum.

Aanmelden Vergoeding ❮ Terug naar overzicht
Voorbeeld case

Isa - 8 jaar

Isa is een 8 jarig meisje in groep 4. Thuis en op school moet ze allemaal verschillende taken doen. Deze willen nog niet goed lukken doordat ze niet zo goed weet waar ze moet beginnen en hoe ze de taken eigenlijk moet doen. Naar school gaan vind ze nog steeds erg leuk, maar het wordt wel steeds een beetje lastiger. Thuis kan haar broertje van 6 jaar enkele dingen beter en helemaal zelf, dit vindt Isa erg vervelend.
Als ze op school moet gaan beginnen aan een knutselwerkje, dan krijgen ze eerst uitleg van de juf. Isa luistert hier goed na, zodat ze daarna weer wat ze moet doen. Als ze dan mag gaan starten weet ze niet waar ze moet gaan beginnen. De juffrouw moppert dat Isa niet goed opgelet heeft. Isa doet erg haar best, maar het lukt haar niet om te starten met de taak. Wanneer de juffrouw hierbij helpt en aangeeft wat Isa precies moet maken dan lukt het al beter.

contact

Vragen? stuur ons gerust een bericht

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Stuur ons dan gerust een email of neem contact op via het formulier.

info@ergotherapiedeoplossing.nl 0413 712 012
Aanmelden? Zo gebeurt!

Uw kind aanmelden voor ergotherapie?

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×